Výchovný plán je inspirovaný a sestavován z různých alternativních pedagogických směrů. Obsahuje principy zážitkové pedagogiky a Marie Montessori, a řídí se heslem „respektovat a být respektován.“
Soukromá Školička Želvičky zajišťuje péči dětí předškolního věku od 2 – 6 let.
Uvedené prostory splňují veškeré hygienické, provozní, bezpečnostní a stavební požadavky vyplývajících ze zákona o poskytování služby péče o dítě.
Hlavním cílem je pro nás předávat dětem dovednosti, které rozvíjí jejich fantazii, tvořivost, vnímání barev, tvarů, poznávat nové kamarády a svět kolem nás, vést je k samostatnosti. Pomáháme začlenit do kolektivu méně adaptabilní děti a v navazování nových kamarádských vztahů. Chceme, aby dětičky byly u nás šťastné.
Dbáme na rozvoj komunikativních, jazykových dovedností a schopností.
Dětem pomáháme zvyšovat jejich slovní zásobu a rozvíjet schopnost lépe formulovat své myšlenky, děti se učí písničky a básničky, doplněné pohybovými aktivitami.
Pomáháme rozvíjet schopnosti jemné a hrubé motoriky, posilujeme paměť, pozornost a kreativní činnosti, které jsou přizpůsobeny věku, idividuálním potřebám a zájmu dítěte.
Důraz klademe na individuální přístup ke každému dítěti a vytvoření laskavého a harmonického prostředí. Poskytovat dětem pocit jistoty a bezpečí. Samozřejmostí je láskyplné uspokojování všech potřeb dítěte.
Rozvíjíme u dítěte jeho celou osobnost, sebejistotu, zdravé sebevědomí, a schopnost přizpůsobit se životu ve společnosti, ale zároveň být samo sebou.
V průběhu týdne se pravidelně střídají tyto hlavní činnosti:
- pohybové aktivity – koordinace pohybu, rovnováha, obratnost pružnost, rozvoj sebeobslužných dovedností
- hudební aktivity – společné zpívání, nové písničky, vnímání rytmu a melodie
- výtvarné tvoření – malování různými technikami (dbáme na správné držení ruky), práce s dalšími materiály
- hrajeme si s knihou – čtení pohádek, básniček a příběhů (rozvíjime představivost, řeč a myšlení)
V naší školičce během svého pobytu získávají děti znalosti ze všech povinných interakčních oblastí:
1) Dítě a jeho tělo:
pojmenovat části těla, rozvíjet pohybové, sebeobslužné i manipulační dovednosti, vést je k základním hygienickým návykům a k zdravým životním postojům
2) Dítě a jeho psychika:
dělí se na tři podoblasti
- jazyk a řeč
- poznávací schopnosti a funkce, fantazie a představivost
- city, vůle, sebepojetí
podporovat duševní pohodu, psychickou odolnost, řeč a jazyk, kreativitu a sebevyjádření, rozvoj poznání a učení, udržet pozornost, uvědomit si svoji samostatnost, umět se vyjádřit, prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
3) Dítě a ten druhý:
utvářet vztahy k jinému dítěti nebo dospělému, komunikovat s dětmi, uplatňovat své potřeby, přání a práva, dodržovat dohodnutá pravidla soužití, bránit se projevům násilí, požádat druhého o pomoc
4) Dítě a společnost:
pravidla soužití s ostatními, učit se chovat a jednat s ohledem na druhé
5) Dítě a svět:
orientovat se bezpečně ve známém prostředí, uvědomovat si nebezpezpečí, jak se chránit, vnímat, že svět má svůj řád a všímat si změn v okolí
Jednotlivé oblasti výchovy a péče se v průběhu celého roku prolínají, vycházejí z individuálních a aktuálních potřeb dětí, jejich rozvojových možností a věku. Výchova a péče probíhá při všech činnostech po celý den pobytu dětí ve Školičce Želvičky. Plánované tématické celky probíhají formou činností, které na sebe vzájemně navazují.
V Brně 1.8.2018
Za školičku Želvičky
Renata Antony